REPORT
Report z Euroconnections od Romana
V pĹ™edveÄŤer sletu ÄŤarodÄ›jnic se ještÄ› stihli do Paláce Akropolis sletÄ›t všichni vyznavaÄŤi originálnĂ instrumentálnĂ muziky v podánĂ Bernharda Fleischmanna a pĹ™ekvapivÄ› lĂbivĂ© smÄ›si rocku a popu pomÄ›rnÄ› novĂ© kapely Miou Miou. NesletÄ›lo se tolik lidĂ, kolik bych si snad k Bernhardovi pĹ™edstavoval, ale pĹ™ĂjemnĂ˝ "rodinnĂ˝" koncert to byl a za návštÄ›vu tohoto ĹľiĹľkovskĂ©ho hudebnĂ stánku to rozhodnÄ› stálo.
Hvězdný předskokan
JelikoĹľ jsem do chvĂle jejich začátku hranĂ Miou Miou vĹŻbec neznal, tak mÄ› velice pĹ™ekvapilo, Ĺľe rakouskĂ˝ rodák Bernhard Fleischmann zaÄŤal hrát jako prvnĂ. Tenhle sympatickĂ˝, jemnÄ› zarostlĂ˝ chlapĂk, kterĂ˝ ještÄ› pĹ™ed svojĂ sĂłlovou kariĂ©rou pĹŻsobil jako bubenĂk v rĹŻznĂ˝ch kapelách, se proslavil hlavnÄ› jako B. Fleischmann na legendárnĂm berlĂnskĂ©m labelu Morr Music. VlastnÄ› prvnĂ LPÄŤko, co na tomto labelu vyšlo, bylo právÄ› to Fleischmannovo. KariĂ©ru udÄ›lal tento Rakušan takĂ© na vĂdeĹskĂ©m labelu Charizma, kterĂ˝ ve svĂ©m profilu má pĹ™ĂjemnĂ˝ citát "Fuck dance, let's art". Koncert B. Fleischmanna ovšem spojoval obÄ› tyto varianty.
PĹ™ibliĹľnÄ› deset minut pĹ™ed osmou pĹ™išel na podium ve velkĂ©m sále Akropole chlápek a nikdo si ho vlastnÄ› ani moc nevšĂmal. SamozĹ™ejmÄ› to nebyl nikdo jinĂ˝, neĹľ Bernhard Fleischmann. Na dohled sedÄ›lo a postávalo všeho všudy šest lidĂ. Do mikrofonu se ozvalo "Ahoj. (smĂch) Moje jmĂ©no je Bernhard Fleischmann a zaÄŤal bych teÄŹ hrát." Tahle kouzelná vÄ›ta spoleÄŤnÄ› s kouzelnĂ˝mi tĂłny linoucĂmi se z jeho laptopu, Rolandu MC-505 a ještÄ› jednĂ© mašinky zvedla na nohy všechny pĹ™ĂtomnĂ© a spoleÄŤnÄ› s lidmi nacházejĂcĂmi se ve zbylĂ©m ÄŤlenitĂ©m prostoru Akropole to dalo dohromady pĹ™ibliĹľnÄ› dvacĂtku posluchaÄŤĹŻ. SkuteÄŤnÄ›. Na rakouskou hudebnĂ hvÄ›zdu, která si toto oznaÄŤenĂ naprosto zaslouĹľĂ, pĹ™išlo dvacet lidĂ. Postupem ÄŤasu se jejich poÄŤet pĹ™ibliĹľnÄ› zÄŤtyĹ™násobil a mÄ› napadlo, Ĺľe jsem moĹľná nebyl sám, kdo oÄŤekával Bernharda v pozdÄ›jšĂch hodinách.
Na svĂ©m kontÄ› má B. Fleischmann jiĹľ pÄ›t sĂłlovĂ˝ch alb a jednu desku pod hlaviÄŤkou projektu Duo505 spoleÄŤnÄ› s Herbertem Weixelbauem. PĹ™esto jeho koncert trval bohuĹľel jen pÄ›taÄŤtyĹ™icet minut a zaznÄ›ly skladby pĹ™evážnÄ› z jeho poslednĂ desky The Humbucking Coil. V PR zprávách jste se mohli o hudbÄ› B. Fleischmanna doÄŤĂst jako o indietronickopost-rockovĂ©m klenotu, ale myslĂm, Ĺľe originálnÄ› zvukovÄ› pojatĂ© downtempo s Ĺ™adou kytar a noise-synth zvukĹŻ vystihuje jeho tvorbu stejnÄ› dobĹ™e. AÄŤkoliv tempo jednotlivĂ˝ch skladeb nedosáhlo nikdy závratnĂ˝ch výšek, spletitĂ˝ rytmus a obÄŤas těžkotonážnĂ beaty vybĂzely k pohybu. SamotnĂ˝ Bernhard se do svĂ© hudby vĹľil natolik, Ĺľe na jeho "tanec" byla radost se dĂvat. StejnÄ› tak byla radost poslouchat jeho hudbu. VĂ˝raznĂ© melodickĂ© části jeho skladeb podpoĹ™enĂ© zlámanĂ˝mi beaty, kterĂ© na svĂ©m Rolandu vyšperkovával k dokonalosti. Nejedna skladba konÄŤila smÄ›sicĂ desĂtek zvukĹŻ, kterĂ© dohromady utvářely naprosto krásnĂ˝ hudebnĂ chaos. Názvy jednotlivĂ˝ch skladeb jsou nepodstatnĂ©. NavĂc si je mĹŻĹľete pĹ™eÄŤĂst na obalu jeho poslednĂ desky, kterou vám vĹ™ele doporuÄŤuji. Ale ĹľivĂ© vystoupenĂ tohoto zvukovĂ©ho mistra je pĹ™ecijen jinĂ˝ zážitek, neĹľ poslouchat jeho album v CD pĹ™ehrávaÄŤi.
Hobluj Bobe
Po krátkĂ© pauze, která byla pro dokonalĂ© vychutnánĂ pĹ™edešlĂ©ho koncert nutná, uĹľ na pĂłdium pĹ™išlo sedm ÄŤlenĹŻ partiÄŤky Miou Miou. Jak nás sama hlavnĂ postava tohoto uskupenĂ, zpÄ›vaÄŤka KarolĂna Dytrtová upozornila, toto sloĹľenĂ nenĂ ĂşplnÄ› obvyklĂ©. KaĹľdopádnÄ› na pĂłdiu spoleÄŤnÄ› s nĂ stálo šest klukĹŻ ovládajĂcĂch tĹ™i kytary, bicĂ, perkuse a klávesy. NejvĂc na práci toho ovšem mÄ›la samotná zpÄ›vaÄŤka, která kromÄ› svĂ©ho krásnĂ©ho hlasu ovládala ještÄ› klávesy, náprstnĂ ÄŤinelky, malou tahacĂ harmoniÄŤku, chrastĂtko, nĹŻĹľky anebo divnÄ› vypadajĂcĂho plastikovĂ©ho psa. Ten veÄŤer se hrálo na nejrĹŻznÄ›jšà pĹ™edmÄ›ty.
Kdybych mÄ›l Miou Miou krátce pĹ™edstavit, tak byste mÄ›li vÄ›dÄ›t, Ĺľe tahle skupina vznikla na jaĹ™e roku 2003 a za sebou má uĹľ jedno povedenĂ© EP, singl a nÄ›kolik skladeb vydanĂ˝ch na rĹŻznĂ˝ch kompilacĂch, vÄŤetnÄ› soundtracku k filmu O dvÄ› slabiky pozadu ÄŤi CDÄŤka ÄŤasopisu Rock&Pop. HudebnÄ› jde o alternativnĂ smÄ›sici popu, rocku a elektroniky a pĹ™esnÄ› tak to vypadalo i na jejich sobotnĂm koncertu. Na nÄ›m navĂc kĹ™tili svĂ© debutovĂ© LP La La Grande Finale, kterĂ© vyjde na labelu Piper Records, kde vydává napĹ™Ăklad i Nierika.
PĹ™i poslechu sviĹľnĂ˝ch, do tance vybĂzejĂcĂch skladeb mi bylo koneÄŤnÄ› jasnĂ©, proÄŤ poslechovĂ˝ B. Fleischmann hrál na začátku. Nejprve odeznÄ›lo nÄ›kolik songĹŻ z EPÄŤka 6 Chants Pour Les Chats (Rendre Temps, De ma Fille et du Ciel) a takĂ© skladba 360° ze singlu Analogue & Acoustique a pak uĹľ se kapela vrhla na svĂ© nejnovÄ›jšà album, ze kterĂ©ho zahrála Ĺ™adu songĹŻ. VlastnÄ› ho pĹ™ehrála tĂ©měř celĂ©. V prĹŻbÄ›hu koncertu se symbolicky pokĹ™tilo novĂ© CD šampaĹskĂ˝m a jeden šťastlivec z publika si to pĹ™Ăjemnou tekutinou olepenĂ© album odnesl domĹŻ. ZaznÄ›ly opravdu veškerĂ© stěžejnĂ skladby z tohoto alba, vÄŤetnÄ› velmi povedenĂ© Le coup de ciseaux, kde se uplatnily právÄ› nĹŻĹľky jako hudebnĂ nástroj. DĂ©jà-vu sklidilo taktĂ©Ĺľ pořádnĂ˝ ohlas. VĹŻbec kaĹľdou odehranou skladbu doprovázel bouĹ™livĂ˝ aplaus a vĂ˝kĹ™iky publika, kterĂ© napĹ™Ăklad směřovaly na hostujĂcĂho kytaristu Boba. Já osobnÄ› jsem si nejvĂce vychutnával KarolĂnin zpÄ›v, protoĹľe jejĂ barva hlasu ve spojenĂ s francouzskĂ˝mi texty ve mnÄ› vyvolávala pĹ™ĂjemnĂ© intimnĂ mrazenĂ.
Dalšà dĂl pravidelnĂ©ho veÄŤera EuroConnections se tedy náramnÄ› vyvedl. B. Fleischmann, pĹ™estoĹľe hrál pouhou tĹ™iÄŤtvrtÄ›hodinku, pĹ™edvedl nÄ›co, o ÄŤem jsem si do tĂ© doby nechával zdát jen v tÄ›ch nejbujnÄ›jšĂch hudebnĂch snech. Miou Miou zase dokázali, Ĺľe si na nic nehrajĂ a Ĺľe ta jejich pĹ™Ăjemná muzika vycházĂ pĹ™Ămo z jejich srdce. Doufám, Ĺľe o Miou Miou ještÄ› hodnÄ› uslyšĂme. O Bernharda se nebojĂm, ten se uĹľ mĹŻĹľe tam, kde je, jenom a jenom vyhĹ™Ăvat.
www.bfleischmann.com
www.miou-miou.cz