CLANEK
Rubrika Young Gods: Gap, t(aj)emný zbrojnoš z Ostravy
Jsou všude. Ale vĂ o nich jen hrstka lidĂ. A pĹ™ece by jejich tvorba obstála v domácĂ i mezinárodnĂ konkurenci. K ĂşspÄ›chu jim chybĂ jediná, ale nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂ, vÄ›c. ProtĹ™elĂ© jmĂ©no. ĹeÄŤ je o zaÄŤĂnajĂcĂch nebo mĂ©nÄ› známĂ˝ch ÄŤeskoslovenskĂ˝ch producentech elektronickĂ© hudby. P.S. Pokud o nÄ›kom takovĂ©m vĂte, napište mi na ondrej@techno.cz.
PĹ™i sepisovánĂ minulĂ©ho dĂlu rubriky Young Gods s drum´n´bassovĂ˝m producentem Andelsem jsem narazil na dalšà mladou ostravskou krev. Jedná se o mnohem temnÄ›jšĂho producenta Gapa, coĹľ mĹŻĹľe pĹ™ed Vánocemi pĹŻsobit jako zrezivÄ›lĂ˝ ocelovĂ˝ kartáč v oku, a to je správnĂ˝ dĹŻvod pĹ™edstavit jej ÄŚesku právÄ› teÄŹ.
Radim Ĺ˝vak aka Gap patřà ke generaci producentĹŻ, kteřà nezaĹľili atmosfĂ©ru dĹ™evnĂ doby taneÄŤnĂ hudby v ÄŚesku ani prvnĂ pĹ™elomová vystoupenĂ zahraniÄŤnĂch DJs v našich klubech. K muzice se dostali prostÄ› proto, Ĺľe je zajĂmala. "Jako konzument jsem k hudbÄ› pĹ™iÄŤichl docela brzy. NevĂm jistÄ›, jestli jsem chodil ještÄ› do školky nebo uĹľ do školy, kdy jsem si pobrukoval u The Prodigy," vzpomĂná nynĂ Radim. "D´n´b jsem poznal v roce 2000. PopravdÄ› se mi vĹŻbec nelĂbil, hrozná hudba," smÄ›je se.
Jak ses tedy dostal k jeho tvorbÄ›, kdyĹľ se ti vĹŻbec nelĂbil? "OtevĹ™el jsem tehdá s klukama náš prvnĂ software a nÄ›kdo Ĺ™ekl: ´tak co budem´ tvoĹ™it?´," reaguje Radim a jednĂm dechem dodává: "A já na to: co tĹ™eba ten drumandbass?" Docela vtipnĂ˝ začátek producenta, kterĂ˝ má uĹľ coby vysokoškolák Ĺ™adu releasĹŻ u zahraniÄŤnĂch labelĹŻ. "V d´n´b jsem našel nÄ›co novĂ©ho, co mi nemohl nabĂdnout žádnĂ˝ jinĂ˝ styl," nabĂzĂ Radim jednoduchou a logickou odpověď.
JenĹľe to bylo v dobÄ›, kdy coby producent zaÄŤĂnal a d´n´b procházel nejlepšĂm obdobĂm. OstatnÄ› sám Gap potvrzuje, Ĺľe tenhle styl stagnuje."V poslednĂch letech se z nÄ›j drobánek vytratila invence a v mĂ˝ch oÄŤĂch se pár mÄ›sĂcĹŻ nehnul z mĂsta," vysvÄ›tluje. Proto mĹŻĹľe znĂt otázka na producentskĂ© vzory bezduše, ale Radim reaguje bleskovÄ›. "AktuálnÄ› mÄ› hodnÄ› ovlivnila tvorba lidĂ, kteřà se něčĂm od ostatnĂch lišĂ, vyÄŤnĂvajĂ z Ĺ™ady, neuznávaj´ zákony a jedou si svou. JmenovitÄ› snad Cooh a Kathasys."
Tahle definice sedĂ i na Gapovu tvorbu. ZatĂmco velká skupina producentĹŻ jde po aktuálnĂm ĂşspÄ›chu, a vytvářà tak skladby na objednávku posluchaÄŤĹŻ, Radim pĹŻsobĂ i v ostravskĂ© realitÄ› coby samorost. TamÄ›jšà producenti Morebeat a No Money zaznamenali v poslednĂ dobÄ› obrovskĂ˝ ĂşspÄ›ch, dostali se do svÄ›tovĂ˝ch distribucĂ a jejich jmĂ©na pĹŻsobĂ na line-upech nesmĂrnÄ› atraktivnÄ›, jenĹľe Gap se coby DJ prosazovat nechce. "DJing mÄ› nikdy nelákal. TeÄŹ mÄ› asi pár lidĂ ukamenuje, ale DJing je pro mÄ› nÄ›co jako hrabánĂ listĂ," usmĂvá se.
OstatnĂ producenti dÄ›lajĂ reklamu svĂ©mu jmĂ©nu i na parties a coby DJs vlastnÄ› vÄ›tšina z nich zaÄŤĂnala, Gap musĂ vsadit pouze na svou studiovou dovednost. A ta je na velmi kvalitnĂ Ăşrovni. DoteÄŹ mu vyšlo šest trackĹŻ na newyorskĂ© znaÄŤce Mindsaw Recordings a jeden remix na Zardonic Recordings. Tedy na labelech, kterĂ© se zaměřujĂ na temnÄ›jšà a dĹŻraznÄ›jšà odnoĹľe d´n´b. Gapova tvorba se totiĹľ pohybuje právÄ› v radikálnĂch oblastech, kterĂ© se na domácĂch parties a od ÄŤeskĂ˝ch tvĹŻrcĹŻ pĹ™Ăliš neslĂ˝chajĂ. Mnohdy uĹľ nejde ani o taneÄŤnĂ hudbu, ale o experimentálnĂ industriálnĂ vĂ˝lety do breakcoreu, kterĂ© pĹ™edvádĂ svÄ›tová extratĹ™Ăda jako Panacea, Venetian Snares ÄŤi Bong-Ra. Radim jakoby správnÄ› odtušil, Ĺľe pokud má zlámaná hudba fungovat i dál, musĂ se otevĹ™Ăt novĂ˝m vlivĹŻm a posunout se. Ale ne k vyÄŤerpanĂ©mu a povrchnĂmu mainstreamu, kde uĹľ je stejnÄ› pĹ™eplnÄ›no, ale k okrajovĂ˝m žánrĹŻm, kterĂ© ještÄ› stále nabĂzejĂ mnoho prostoru.
DĂky tomu Gap zĹ™ejmÄ› nikdy nebude našĂm nejznámÄ›jšĂm producentem, ale to nemÄ›nĂ nic na tom, Ĺľe dÄ›lá na ÄŤeskou ĂşroveĹ originálnĂ, a proto mnohem kvalitnÄ›jšĂ, muziku neĹľ Ĺ™ada známÄ›jšĂch a protĹ™elejšĂch. StaÄŤĂ si poslechnout jeho myspace a zjistĂte, Ĺľe sĂlu a progresi, jĂĹľ jste obdivovali u zahraniÄŤnĂch producentĹŻ, nabĂzĂ i jeden mladĂ˝ Ostravák.
"Od doby kdy bylo mĂ˝m snem ovládnout software, udÄ›lat poslouchatelnou hudbu, vydat nÄ›kolik trackĹŻ, roztanÄŤit klub a zĂskat pár fandĹŻ, uĹľ mám v plánu jen zlepšovat svĂ© nedostatky a dÄ›lat lepšà hudbu neĹľ doposud," uvaĹľuje Radim.
Pro nás ostatnĂ je škoda, Ĺľe ho zatĂm nemĹŻĹľeme potkávat v klubech. ProtoĹľe jeho muzika je pĹ™esnÄ› to, co by v souÄŤasnosti zafungovalo jako Ĺľivá voda na neustále se opakujĂcĂ atmosfĂ©ru parties a vyÄŤpÄ›lou taneÄŤnĂ hudbu. Ale kdovĂ, moĹľná jej to hrabánĂ listĂ, jak definoval DJing, jednou chytne. Anebo najde jinou cestu, jak dorazit za posluchaÄŤi.
Rozstřel s Gapem:
NejoblĂbenÄ›jšà rádiovĂ˝ poĹ™ad.
Nemám.
Nejdůležitějšà postava současné české hudby.
Já to asi nebudu, co?
Přelomové domácà album.
Album…!!?
Nejlepšà koncert.
Koncert…!!?
Radio vs. televize.
Asi televize, tam je i rádio.
Hokej vs. fotbal.
Asi hokej.
Koho bys pozval na večeři?
Vy mÄ› teda krmĂte…
Jak si představuješ ideálnà léto?
SlunĂÄŤko, voda, pytel penÄ›z a pár Ĺľenskejch.
Jakou skladbu si necháš zahrát na pohřbu?
O tom jsem ještě neuvažoval, freak to asi nebude
Jak do Gapa: