REPORT
Report z koncertu Bajofondo od Myclicka
"Bajofondo Mardulce" blikalo na plátnÄ›. Tak vida, finále evropskĂ©ho turnĂ© a tak hezkĂ© vÄ›novánĂ! Kdepak, kaĹľdĂ˝ fanda Bajofondo uĹľ vĂ, Ĺľe SladkĂ© moĹ™e je poslednĂ deskou tohoto zábavnĂ©ho argentinsko-uruguayskĂ©ho souboru a to jen VerĂłnica Loza chtÄ›la, aby plátno nezĹŻstalo tak trapnÄ› bĂlĂ©... Ano, právÄ› VerĂłnica loni chybÄ›la a tak jsme to mÄ›li letos koneÄŤnÄ› i s projekcĂ. Co na tom, Ĺľe zaÄŤali na chlup stejnÄ›, co na tom, Ĺľe pĂsniÄŤky i opakovali, co na tom, Ĺľe jste suchou košili vymÄ›nili za mokrou – ta atmosfĂ©ra byla neuvěřitelná a já jen litoval, Ĺľe jsem chodil za taneÄŤnĂ. TakovĂ© tango s VerĂłnicou, hmmm... :)
"DvÄ› piva a dvÄ› mojita..." Ach jo!
VážnÄ› pochybuji o tom, Ĺľe ten, kdo si tuhle partu uĹľil loni v dubnu, by si nechal ten koncert letošnĂ ujĂt. To spĂš pĹ™emluvil a naĹľhavil všechny známĂ© kolem sebe. :) Oni se zkrátka a dobĹ™e musĂ lĂbit kaĹľdĂ©mu a to bez ohledu na to, kolik je vám let i bez ohledu na to, jakou stylovou škatulku rozbalujete nejÄŤastÄ›ji. Našli totiĹľ recept, jak se vám vetĹ™Ăt hluboce pod kĹŻĹľi a celĂ˝ ten koncert se lusknutĂm prstĹŻ pokaĹľdĂ© zmÄ›nĂ v divadelnĂ pĹ™edstavenĂ. A vlastnÄ› ani nemusĂ vydávat kaĹľdĂ˝ rok novou desku! PoÄŤetná fanouškovská obec stojĂ zas a znovu právÄ› o ten uĹľ dĹŻvÄ›rnÄ› známĂ˝ materiál, kterĂ˝ se tehdy tolik osvÄ›dÄŤil... Tak jakĂ© to bude letos? V prvnĂ Ĺ™adÄ› s ÄŤekánĂm a bohuĹľel nikoli v tĂ© prvnĂ Ĺ™adÄ›. :) PĹ™ede mnou zhruba padesátka spoluÄŤekatelĹŻ, kdo si nepoĹ™Ădil lĂstek v pĹ™edprodeji, ten ještÄ› v tuto hodinu u pokladny uspÄ›l, musel však do kapsiÄŤky sáhnout o nÄ›co hloubÄ›ji neĹľ ti ostatnĂ. Fronty se uĹľ takto zkraje veÄŤera tvoĹ™ily takĂ© pĹ™ed jednotlivĂ˝mi barmany, ale kdyĹľ je v hitparádÄ› ĹľĂznivcĹŻ na prvnĂch mĂstech mojito a zlatavĂ˝ mok, nenĂ se vzhledem k pracnosti a pÄ›nivosti ani ÄŤemu divit... Na druhou stranu, nebyl však dĹŻvod ke spÄ›chu.
Kdy se zaÄŤne vybĂrat pĹ™Ăplatek za ÄŤerstvĂ˝ vzduch?
Koncert bez pĹ™edkapely tu aĹľ vĂ˝jimky znamená start kolem pĹŻl desátĂ©, takĹľe celou hodinu mĹŻĹľeme jen pĹ™emĂtat, kterĂ˝ z tÄ›ch všech volnĂ˝ch flekĹŻ k dispozici bude tĂm zaruÄŤenÄ› nejlepšĂm. OsobnÄ› doporuÄŤuji balkĂłn, tedy pokud se náhodou neĹ™adĂte mezi kotlaĹ™e, (neplĂ©st si s kotlĂkáři) pĹ™ipravte se ovšem na vÄ›tšà neĹľ malĂ© mnoĹľstvĂ vedra... Dáma vedle mÄ›, kterĂ© uĹľ takto s pĹ™edstihem bylo na omdlenĂ, si z ÄŤasopisu v kabelce brisknÄ› vyrobila improvizovanĂ˝ vÄ›jĂĹ™ a tak jsem to mÄ›l protentokrát i s pĹ™ĂjemnĂ˝m vánkem zleva. PrvnĂ hvizd následován dlouhatánskĂ˝m vĂ˝kĹ™ikem uĹľ zaplnÄ›nĂ˝ prostor rozÄŤĂsl deset minut po devátĂ©! NaivnÄ›... Ta pĹŻl desátá uĹľ se tu pomÄ›rnÄ› osvÄ›dÄŤila. Jejich technik stále peÄŤlivÄ› a trpÄ›livÄ› ladil vše strunnĂ©, co mu pĹ™išlo pod ruku, potom roznesl pĹŻllitrovky dobrĂ© vody a ÄŤernĂ©(!) ruÄŤnĂky - hlavnÄ› žádnĂ˝ stres. NezapomĂnejme, Ĺľe tango se vyznaÄŤuje vášnĂ, ale i nostalgiĂ a melancholiĂ. Ĺ˝e se bude nÄ›co dĂt, prozradila aĹľ svÄ›tla na zdech, která náhle pohasla. Ano, teprve teÄŹ bylo pĹ™esnÄ› pĹŻl desátĂ©, muĹľ s dlouhou baterkou zablikal nejdĹ™Ăve na zvukaĹ™e, pak nahoru na osvÄ›tlovaÄŤe a následnÄ› ĂşsluĹľnÄ› osvĂtil schody vedoucĂ ze sklepenĂ, aby se jednotlivĂ muzikanti hned na Ăşvod nepĹ™erazili. Nebylo jich moc - ve srovnánĂ s koncertem loĹskĂ˝m zatĂm jen polovina a sĂłlo teÄŹ mÄ›l Javier Casalla.
Tak kdy jste naposledy slyšeli housle a bandoneon?
StejnÄ› jako pĹ™ed rokem se teÄŹ pozornost soustĹ™edila na ten podivnĂ˝ nástroj, kterĂ˝ je snad vĂc trumpetou neĹľ houslemi a on na tenhle kĹ™ĂĹľenec vyÄŤaroval prvnĂ vznešenĂ© tĂłny. Jak moc se jeho projev lĂbil, poznal okamĹľitÄ› – hlasivky všech pod pĂłdiem i nahoĹ™e na obleĹľenĂ˝ch balkĂłnech byly v plnĂ© pohotovosti a dlanÄ› se uĹľ podruhĂ© potkávaly... CelĂ˝ sál se ponoĹ™il do ĂşplnĂ© tmy a pod touhle kulisou teÄŹ z praĹľskĂ©ho dolu na povrch vyfáral zbytek poÄŤetnĂ©ho ansámblu. SeÄŤteno, podtrĹľeno – osm i s obrázkovou VerĂłnicou a všichni kompletnÄ› v ÄŤernĂ©m, to se jim to v tĂ© tmÄ› maskuje. :) Pozadu však nezĹŻstal ani MartĂn FerrĂ©s ve stylovÄ› ÄŤernĂ©m klobouku. Ten nádhernĂ˝ bandoneon, pĹ™Ămo muzejnĂ kousek z oddÄ›lenĂ harmonik, uchopil do obou rukou, jemnÄ› je rozechvÄ›l s prsty na drobnĂ˝ch tlaÄŤĂtkách a ono to vážnÄ› hrálo a sál teÄŹ ani nedutal a upĹ™enÄ› ho sledoval. Na závÄ›r ten nástroj svĂ˝mi vypracovanĂ˝mi paĹľemi pozdvihl vysoko nad hlavu a teatrálnÄ› roztáhl, co mu to jen rozpÄ›tĂ pažà dovolilo... Javierovi i MartĂnovi to hrálo moc hezky, ale jakĂ˝ asi bude zvuk, kdyĹľ se do dĂla pustĂ všichni najednou? Prostorem se teÄŹ ozĂ˝valy táhlĂ© a hutnĂ© klaksony, jako kdyby tam dole parkovaly náklaďáky. Prásk! BubenĂk Adrián Sosa alias Cahuenga poprvĂ© udeĹ™il do svĂ© soupravy, Juan CampodĂłnico na stupĂnku vedle nÄ›ho teÄŹ pustil základy, všechny struny vÄŤetnÄ› naleštÄ›nĂ©ho kontrabasu byly rozechvÄ›ny a tohle bylo to dokonalĂ© zvukovĂ© zázemĂ! Ani moc, ani málo, tak akorát dynamika, tak akorát vysokĂ© tĂłny – nádhera, tohle bude fungovat.
"Ĺekni si styl a my ti ho zahrajeme..."
Luciano Superville se teÄŹ z role brilantnĂho klávesáka ponÄ›kud degradoval do role DJe, vyhledánĂ toho správnĂ©ho mĂsta na desce si zjednodušil nálepkami, ve spojenĂ s Kaoss Padem efektnÄ› scratchoval a jiskra mezi fandy uĹľ takhle brzy právÄ› pĹ™eskoÄŤila. "Góóóól!" kĹ™iÄŤeli teÄŹ ti pod nimi hezky od plic stejnÄ› jako jakĂ˝si jihoamerickĂ˝ fotbalovĂ˝ komentátor, kterĂ˝ byl teÄŹ na jednu z LucianovĂ˝ch desek zaznamenán. Zábrany padly a odteÄŹ uĹľ to všechno jelo jako na běžĂcĂm pásu. Dobrou pĹŻlhodinku se originálnĂ oktet oddával jen a pouze tvorbÄ› instrumentálnĂ, kdyĹľ pomineme pár samplĹŻ z desek ÄŤi z harddisku a Ĺľe mu žádnĂ˝ styl nenĂ cizĂ, dokazoval neustále. VĹľdyĹĄ tohle by klidnÄ› mohl bĂ˝t argentinskĂ˝ dubstep se všemi tÄ›mi dlouhĂ˝mi echy a peckou Fandango by zase nemuseli opovrhnout breakbeatovĂ ĹľokejovĂ©... Teprve pak k nám Gustavo Santaolalla, ten sympatickĂ˝ kápo, jehoĹľ nohy by utancovaly snad i toho "MĹŻnvolkra," koneÄŤnÄ› promluvil. Pro nováčky neopomnÄ›l zmĂnit, kterak mezinárodnĂ formacĂ Bajofondo jsou, Ĺľe to ve mÄ›stÄ› Rio De La Plata s tĂmhle mixem stylĹŻ tenkrát zaÄŤali a Ĺľe Praha je historicky poslednĂ zastávkou jejich evropskĂ©ho turnĂ©... Pravda, pĹ™estoĹľe se snaĹľili sebevĂc, ta Ăşnava zpĹŻsobená koÄŤovánĂm, pĹ™edevšĂm na nÄ›m uĹľ byla pomÄ›rnÄ› znát. Ke všemu to obrovskĂ© vedro plus neustálá závlaha od barevnĂ˝ch reflektorĹŻ shora – byl to vĂ˝kon!
Oskara pro Gustava a hned!
Ten hereckĂ˝ Gustavo podal chvĂli nato a za roli vnitĹ™nÄ› rozervanĂ©ho muĹľe s pukajĂcĂm srdcem ve skladbÄ› Cantando La Milonga by zaslouĹľil pĹ™edánĂ dalšĂho Oskara. RudĂ˝ byl jako rak, svĂ© repliky Ĺ™val z poslednĂch sil, tohle uĹľ bylo vyloĹľenÄ› o zdravĂ! Pozornost na sebe však strhnul takĂ© dĂky o poznánĂ klidnÄ›jšà a tiššà skladbÄ› De Usuahia A La Quiaca, pĹ™ed nĂĹľ o ten klid diváky sám poprosil. Filmovou vÄ›c, která se objevila ve snĂmku MotocyklovĂ© denĂky, tak rušilo jen arytmickĂ© cinkánĂ sklenic a lahvĂ od barem placenĂ˝ch sbÄ›raÄŤĹŻ, pĹ™esto ta jeho loutna ještÄ› stihla pohladit... Ĺ Ă©f projektu byl uĹľ ponÄ›kolikátĂ© postaven pĹ™ed nelehkou Ăşlohu, tedy co nejvÄ›rnÄ›ji imitovat svĂ©ho jmenovce. :) Gustavo Cerati tu vĂ˝raznou El Mareo totiĹľ nazpĂval opravdu pĹ™esvÄ›dÄŤivÄ›, ovšem se souborem svÄ›t nekĹ™iĹľuje. Bude v podánĂ pana kapitána stejnÄ› vábivá a pĹŻsobivá? I tentokrát to zvládl na jedniÄŤku, pĹ™iÄŤemĹľ na pomoc mu v refrĂ©nech vĹľdy pĹ™ispÄ›chal i bubenĂk Adrián. I kdyĹľ... MoĹľná, Ĺľe bez jeho účasti by tahle interpretace vyznÄ›la mnohem pĹ™ijatelnÄ›ji. Jediná Ĺľena tohoto souboru na prvnĂ pohled vypadala jako klávesová elĂ©vka mistra Supervilla. :)
"A teÄŹ se vymÄ›nĂme!"
Chyba lávky – kaĹľdĂ© to zmáčknutĂ klávesy si proĹľila celĂ˝m svĂ˝m tÄ›lem, jejĂ nohy po dĹ™evÄ›nĂ©m pĂłdiu cupitaly do rytmu tanga a to ona vtiskla postaviÄŤkám na plátnÄ› tyhle taneÄŤnĂ kreace. Jindy zase rozpohybovala auta po silnici ÄŤi ve skladbÄ› Montserrat mechaniky u starĂ˝ch lokomotiv, nešetĹ™ila ani tĂm vizuálem, kterĂ˝ je s touhle partou tolik spjatĂ˝ – sĂĹĄovanĂ© punÄŤochy pánovĂ© ctĂ zĹ™ejmÄ› bez vĂ˝jimky. :) Ten malĂ˝ prostor svĂ©ho pĂłdia vyuĹľĂvali na maximum, ÄŤasto se za provozu koÄŤkovali, navzájem se hecovali, šťouchali do sebe zadnicemi a v jednom pĹ™ĂpadÄ› zatouĹľili po zmÄ›nÄ› a jednoduše se u nástrojĹŻ proházeli. Na bicĂ teÄŹ hrál houslista Javier, naopak bicák pĹ™išel obhájit svĹŻj titul z VĹ S, tedy z VysokĂ© školy scratchovánĂ a ještÄ› jednou si pohrál s "fotbalovou" deskou od Luciana... Dobrá nálada tu panovala nepĹ™etrĹľitÄ›, povedená parta umĂchala znovu velmi hybnĂ˝ i emotivnĂ koncert a pĹ™estoĹľe obdobnÄ› jako u Ralph Myerz & The Jack Herren Band uĹľ jejich secviÄŤená ÄŤĂsla znáte, stejnÄ› se na nÄ› znovu a znovu těšĂte. I tentokrát všichni "strunaĹ™i" popadali náhle na pĂłdium a zĹŻstali leĹľet bez hnutĂ, Luciano dokonce vrhnul mezi diváky šipku a na chvĂli na zemi setrval, aby mu vzápÄ›tĂ k nástrojĹŻm pomohli zpÄ›t. :) A stejnÄ› jako loni si v samotnĂ©m závÄ›ru na pĂłdium vytáhli zhruba pÄ›tadvacet tÄ›ch nejhezÄŤĂch sleÄŤen v sále plus jednoho fešáka, aby se s Prahou (snad jen na chvilku) rozlouÄŤili.
ĹádnÄ› prosolenĂ© Mar Dulce...
"DÄ›kuyeme Praho!" i ono ubezpeÄŤenĂ o návratu ještÄ› VerĂłnica rozblikala na plátnÄ›, podÄ›kovala takĂ© pĹ™ede všemi LindÄ› a Michaelovi, kteřà se o nÄ› starali zĹ™ejmÄ› jako o vlastnĂ a pak se s mávánĂm a za hlasitĂ©ho potlesku vytratili. PrvnĂ pĹ™Ădavek byl jasnĂ˝ a rozhodnÄ› pobavili s ukoĹ™istÄ›nĂ˝mi cedulemi s nápisy WC a Shower, ale Ĺľe se povede i ten druhĂ˝, to ÄŤekal málokdo. Hudba od zvukaĹ™e uĹľ totiĹľ hrála a ti nejrychlejšà dávno vzali nohy na ramena. A najednou byli zpÄ›t – objali se kolem ramen a bez nástrojĹŻ se pustili hezky od plic do opravdu poslednĂ skladby tohoto veÄŤera. Dle oÄŤekávánĂ dav šĂlel a nechtÄ›l je pustit! MyslĂm, Ĺľe i oni sami na tuhle sladkou, pardon velmi slanou teÄŤku, budou ještÄ› dlouho vzpomĂnat! Takováhle nálada tu loni opravdu nepanovala... TakĹľe za rok uĹľ v tom VelkĂ©m sále Lucerny? PĹ™iznám se, Ĺľe bych radÄ›ji upĹ™ednostnil nÄ›jakĂ˝ ten festival. Ne, nedÄ›lám si srandu, tahle banda urÄŤitÄ› umĂ pohnout i s tÄ›mi mraky. Tak schválnÄ›! :)Â